SCAI

Svenska Stuntgruppen + Dagsljus

SCAI 3D kan med fördel användas tillsammans med Dagsljus Alpha-stabiliserade
kamerahuvud, vilket öppnar upp nya kreativa möjligheter. Vi kan t.ex. flyga både en
utövare och en kamera samtidigt, och få bilder som annars skulle varit omöjliga att fånga.

 .

Fakta SCAI 3D:

  •  Flätad lina som håller för 3000kg 
  •  Kan göra punkt- , 2D- eller 3D-flygningar 
  •  Hastigheter upp till 10m/s (max belastning 200kg)
  •  Kamera plattform med 5-axis gyro tillgängligt (fjärrstyrt)
  •  200m lina på varje vinsch
  • Samtidig flygning med kamera och utövare är möjligt
  •  Kan användas både inomhus och utomhus.

Facts: Alpha Stabilized Camera Head

  • Unikt ”Dovetail” system  för snabb justering av huvudstorlek
  • ”Slip rings” tillåter 360 graders rörelse
  • Enkel BNC kontrollkabel
  • Trådlös hjul- eller joystick-kontroll
  • Stabiliserar alla eller en utvald axel
  • Inbyggd strömförsörjning för kamera och linskontroll
  • Auto horizon level, programmerbara gränser och upprepade rörelser
  • Huvudets vikt 25kg, max payload 68kg.  3D-kapabelt.


Läs mer…

 

SCAI 3D Introduktion (på inspelningsplats i Estland)

Vi pratar om SCAI 3D och vad det är kapabelt till.

Skärmavbild 2013-03-01 kl. 10.14.01

Pierre Robert reklam
Den slutliga produkten vi av inspelningen i Estland. Svenska Stuntgruppen var ansvariga för alla side tracking shots, vilka var möjliga tack vare SCAI 3D.

Pierre Robert

Flyg utövare eller kameror i tre dimensioner.


Genom att koppla våra höghastighetsvinschar till vår mjukvara kan vi kontrollera och programmera en bana, som sedan kan justeras och simuleras tills man får det önskade resultatet. 

Eftersom vi kan flyga utövare, kamera, rekvisita m.m samtidigt, öppnar det upp möjligheter för fantastiska bilder som annars inte skulle vara möjliga.

Att använda SCAI 3D  både sparar oss tid och låter oss enkelt justera flygningen när systemet väl är riggat. Omtagningar blir superenkla och vi kan snabbt återställa inför en ny tagning. 

Allt detta kan göras utan att ändra själva riggningen – vi behöver endast programmera om flygningen. 

Stunt (hopp, fall, släpningar, övernaturliga krafter osv.)  kan enkelt tränas och repeteras
tills man är nöjd med utseendet och sedan kommer systemet kunna göra exakt samma rörelse om och om igen tills man är nöjd med resultatet.